Etiketter

onsdag 5 september 2012

Läsa mellan raderna - svar



Jag markerar svaren med fet stil!

1 (s 35)  Nora gör mål och säger: 
”Det kändes skönt, som att komma ut i solskenet en sommarmorgon.”
Hur skulle du tolka denna mening?
  1. Att Nora får tillbaka lite självförtroende.
  2. Att Nora gillade att vara i centrum.
  3. Att Nora gillade att vara utomhus.

2 (s 35 ) ”Dom andra i laget kramade om mig. Alla utom Fanny som var tvungen att knyta sina skor.” Hur tolkar du Fannys reaktion?



Att Fanny var avundsjuk på Nora. Hon ville inte vara glad för hennes skull och därför väljer hon att "knyta" sina skor.



3 (s 39 + 44 med flera) Hur tolkar du de kortare texterna i kursiv stil som dyker upp mellan kapitlena? Vilken funktion har de?

Det är Noras känslor och tankar.


4 (s 46) Nora och Karin sitter och väntar på bussen efter ”överfallet” i duschrummet. Då säger Karin:
”-Alla hatar mig. Utom du."
Det kändes som om nån hängt på mig en ryggsäck som var så tung att jag nästan ramlade baklänges.”
Hur tolkar du Noras reaktion?

Det kändes nog lite jobbigt. Jag tror Nora blev förvånad över det som Karin sa. Hon vill nog inte vara den som alltid är med Karin och som hjälper henne med allting.


5 (s 51 + 52) I slutet på sidan 52 står det: ”Nu såg jag på Sabina att hon var rädd för Nadjas skull.”  (Nadja =Sabinas syster) Vad är det Sabina är rädd för? (Du behöver läsa både sida 51 och 52.)

Hon var nog orolig över att Nadja drack för mycket alkohol och hon kanske inte skulle kunna ta sig hem ifall hon var för berusad.  Jag tror Sabina var rädd att det skulle hända något med Nadja, hon kanske skulle ramla och inte kunna ta sig hem eller något liknande. Men det är även så att jag tror att Sabinas mamma har problem med alkoholen och Sabina vill inta att Nadja också ska få det.


Av: Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar