Etiketter

fredag 16 november 2012

NO reflektion lecablock

Vad fungerade bra när du gjorde skiss, ritning och modell?
Jag jobbade hela tiden och koncentrerade mig bra. 

 Vad hade du velat förbättra?
Jag skulle vilja göra en annan form på min planteringslåda. Annars är jag nöjd med allt.

 Vilka förändringar gjorde du när du skulle bygga modellen jämfört med din skiss/ritning?
Det fungerade bra med den ritningen som jag ritade och jag behövde inte ändra något. 

 Vilka problem tror du att det kan bli om vi bygger den på riktigt?
Jag tror det kommer bli svårt med de som har gjort runda planteringslådor. Det kan bli svårt att sätta ihop lecablocken för de är rektangulära.

 Hur ska vi lösa de problemen?
Jag tror vi får såga till lecablocken så de får en ”rund” kant. 

 Ta reda på hur lecablock görs och vilket material de är gjorda av?
Lecablock gjuts av lecakulor och sluring (cementvatten) till fyrkantiga stenar. Cement är ett sorts pulver som reagerar med vatten. När det reagerar med vatten stelnar det och blir ej lösligt med vatten längre.

wikipedia.se

 Vilka fördelar finns det med att mura med lecablock?
Det finns sina fördela med att mura hus med lecablock istället för trästomme. En av fördelarna är att luften är innesluten i varje lecakula som ger alla blocken isolerade egenskaper. Det finns även fler verktyg som fungerar bättre till lecablocken.

 Vilka nackdelar finns det med att mura med lecablock?
Det finns vissa nackdelar med att bygga med lecablock en av de är, att det går åt mycket energi när man ska framställa lecablocken.

ekobyggportalen.se



Vilka egenskaper hos lecablock har gjort att vi börjat använda dem istället för sten, trä och tegel?
De är lätta att tillverka och det finns mycker av de.


Varför lägger vi på ett lager med puts utanpå?
Det isolerar bättre och det ser även finare ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar