Etiketter

fredag 9 november 2012

"Gud vad pinsamt"


Tema: Gud vad pinsamt

Jag vaknar tidigt av att jag har glömt att rulla ner rullgardinen. Solen skiner in genom glasrutan. 
- Gud vad härligt med sommarlov, säger jag tyst för mig själv och kliver upp ur sängen. 
Jag sätter på mig mina kläder och går ner för trappan in i köket. Jag öppnar kylskåpet och då ringer telefonen. 

- Hej! Det är Frida, säger jag.
- Hej Frida! Det är Vilma, jag undrar ifall du vill hänga med till Källbybadet med mig idag? 
- Ja gärna, jag ska bara fråga mamma ifall det går.

Mamma säger ja och hon erbjuder sig att köra mig till badet. Vi bestämmer att vi ska träffas klockan 11. 

- Vilma det gick bra, jag kommer bort till badet vid 11 tiden! Vi ses där, hejdå!
- Ja det säger vi, hejdå!

Badväskan ligger redan packad i hallen eftersom jag hade varit på Lomma strand igår. 

Klockan närmar sig 11. Jag går ut och sätter mig i bilen. 
När jag kommer fram till badet kramar jag om min bästis Vilma och vi går in på badet tillsammans. Vi byter om i omklädningsrummet till våra badkläder. Jag tänker hur roligt det ska bli att bada.Jag går ut från omklädningsrummet och vi går tillsammans bort till den stora poolen. 

Vi hoppar från kanten, vi simmar, dyker och mycket mer. 
När jag har badat ett bra tag så går jag upp från poolen för att jag fryser.
- Vilma! Jag går upp och byter om, stannar du kvar i poolen eller hänger du med upp? frågar jag.
- Jag badar en stund till, men du kan komma ner hit när du är klar. 
Handduken ligger på gräset den minsta poolen. Jag springer bort till handduken och går upp mot omklädningsrummen. 

Duscharna är varma och sköna och jag tror jag står i duschen en halv timme minst. När jag har tagit på mig mina kläder och packat ihop väskan springer jag ner till poolen där min kompis är. 

- Jag är klar nu, ska du bada länge till?
- Kanske en kvart eller så, svarar Vilma. Men kan inte du kasta i de simglasögonen som ligger på min handduk till mig?
- Okej det kan jag göra.
Jag kollar efter Vilmas handduk och när jag ser de springer jag bort till handduken. Sen tar jag simglasögonen och går bort till poolen där hon simmar runt som en fisk. 
- Kasta i glasögonen då! ropar hon till mig.

Jag ställer mig på kanten av poolen och kastar i simglasögonen. Jag känner hur jag plötsligt lämnar marken och jag  hör ett plums.

- Åh nej, jag har råkat ramla i poolen med kläderna på, Gud vad ska jag göra? tänker jag. 
Jag känner efter kanten på poolen och hittar kanten. Men vad ska jag göra? Jag kravlar mig upp från poolen och jag ser hur alla stirrar på mig. 

Vilma skrattar så hon håller på att dö, men jag tycker inte det är så roligt. 
- Varför kan jag inte bara försvinna nu? tänker jag.
Jag skyndar mig upp till omklädningsrummet. Sen virar jag en handduk runt min kropp och tar på mig min bikini. 

När jag går ut ur omklädningsrummet ser jag blickarna och min kompis som fortfarande står där och skrattar. 

Nu i efterhand kan jag skratta åt händelsen men jag minns hur pinsamt det var, alla blickarna, allt.

Av: Clara Havinder
2012-11-09












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar