Etiketter

onsdag 21 november 2012

HKK - laga en egen måltid


HKK - måltids planering

Måltid: Tacos

Hälsa: Vi tänkte på matcirkeln och tallriks modellen, vi fick med allt i matcirkeln förutom frukt och bär.    Vi tänkte även på att ifall vi tog med mycket grönsaker som är bra för hälsan, eftersom de innehåller mycket vitaminer. Köttet innehåller proteiner och bröder kolhydrater.

Miljö: Vi ville har närproducerad och ekologisk  eftersom det är miljövänligt. Vi gör bröden själva istället för att de ska göras i fabrik. Det är bra att göra bröden själv eftersom det blir godare, men även för att man släpper inte ut massor av gaser som en fabrik gör. Vi gör också egen tacokrydda som är mer miljövänligt eftersom då behövs det inte fabriker som gör det, och det blir inte utsläpp. Det drar heller inte lika mycket el, eftersom i fabriken använder man maskiner som drar mycket el som gör kryddan och ifall man då själv gör kryddan drar det inte lika mycket el och det är en sak som man kan säga på både miljö och ekonomi.

Ekonomi: Vi gör eget tortilla bröd som är mycket billigare än de man köper i affären och mycket godare. Vi gör också egen tacokrydda som blir billigare. 

Varför vi vill göra måltiden
Vi vill göra måltiden för att den är god och ganska lätt att laga. Vi valde den även för att den har med alla utom en del av mat cirkeln och alla från tallriks modellen. Den är dessutom nyttig och vi kommer använda ekologiskt och närproducerat och då blir den miljövänlig i stort sett.



Inköps lista:

Köttfärsen
150 g nötfärs
1 tsk olja
1/2 gul lök
1/2 vitlöks klyfta
2 krm salt
1/2 tsk spiskummin 
1/2 chilipulver
1/2 msk tomatpuré

Tillbehör
1 tomat
1 1/2 dl ost
1/4 hackad gurka
1 msk majs
10 svarta oliver
1/6 isbergsallad
1 dl cream fresch
1 msk taco sås (medium)

Bröd
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 1/2 msk flytande matfett


Start - slut
Vi ska börja med köttfärsen eftersom den har i många ingredienser som tar ganska lång tid att göra. Sen ska vi blanda ihop degen till bröden. Efter det börjar vi sjuda köttfärsen i en panna. Efter det börjar vi hacka grönsakerna. När färsen är nästan klar läger vi på bröden i stekpannan, sen är allt klart.

Pris: 
59,75 kr

Enskilt:
Jag har valt mest efter hälsa, men även miljö och ekonomi. Våra tillbehör (grönsaker och bröd) har vi tänkt mycket på hälsa. Vi tog med många grönsaker eftersom det är nyttigt och bra för hälsan. Vi ville att grönsakerna, och maten skulle vara ekologisk. Det ekologiska är dyrare än det som inte är ekologiskt men jag tycker det är viktigt att man köper ekologiskt för att några koronor är inte så mycket och ifall det kan rädda vår jord, och alla utsläppen, avgaser osv så tycker jag det är värt att betala lite mer. Vi tänkte även på miljön när vi gjorde vårt val, vi ville ha ekologiskt. Egentligen borde vi stryka några av grönsakerna eftersom det inte är säsong för de just nu. Bröden är bra att vi gör själva eftersom det är mer miljö vänligt och även billigare än ifall man skulle köpa de färdiga. Något som också är viktigt är att de är godare. 

När jag ska göra köttfärsen ska jag använda mig av metoden att sjuda som innebär att jag har köttfärsen i vätska i det här fallet vatten och låter det sjuda där på 98 - 99 °. När jag ska riva min ost kommer jag använda ett rivjärn. När jag ska pressa min vitlök kommer jag använda en vitlökspress. När jag hackar mina grönsaker kommer jag använda en förskärare. 

Reflektion:
Jag tyckte måltiden blev jättegod. Den såg väldigt god ut för vi la upp det snyggt. Konsistensen blev bra men jag gillade inte oliverna. Men det är ju upp till var och en. 

Vår arbetsplanering fungerade ganska bra, det ända var att vi skulle börjat hacka grönsakerna och fixa det en stund innan och inte precis när maten var klar. Annars fungerade den bra. 





1 kommentar:

  1. Plus: Du fick med massa saker i din text och du fick med varför det blev bättre för miljön.

    Minus:Du kunde ha skrivit mer om hur ni gjorde maten.

    SvaraRadera