Etiketter

torsdag 12 december 2013

Utvärdering återbruk

Jag valde att göra en crop top från en klänning. Jag använde klänningen när jag var yngre och den har bara legat i min garderob. När jag var inne på youtube en dag såg jag en tjej som hade en jeans crop top så jag bestämde mig för att göra en.

Det var denna top jag fick inspiration i från.
Jag fick börja att välja en mall. Sen klippte jag ut delarna efter mallen. Vissa delar blev inte så bra så jag fick klippa till de. Jag hade ungefär åtta delar som jag skulle sy ihop. När jag skulle sy ihop delarna fick jag först nåla ihop de, räta mot räta. Sen råkade två delar komma bort så jag fick klippa nya. Under vissa lektioner var jag lite okoncentrerad och gjorde slarvfel som gjorde att mitt arbete tog längre tid än vad jag trodde det skulle göra. När jag väl hade sytt ihop delarna provade jag den och den var lite för liten så jag fick klippa till två nya delar och lägga till dem. Sen sydde jag in kanten på toppen så att den inte skulle fransa sig. När jag hade gjort det var det dags att sy fast en blixtlås. Jag valde en mörkblå och nålade fast den i ryggen. Sedan fick jag byta pressarfot till en smalare. Jag behövde göra det för att jag skulle kunna sy tillräckligt nära kanten. När blixtlåsen var fast så skulle jag göra det sista. Sy fast två stycken band. Jag tog två stycken breda vita band. Jag ville ha de smalare så jag fick vika dem på mitten och sy ihop dem med raksöm eftersom det ger snyggast resultat. Sedan sydde jag fast dem på toppen och tillsist mätte jag hur långa dem var och hur långa de behövde vara och sen sydde jag fast dem! Jag är ganska nöjd med resultatet.

Jag tycker att återvinna är ett jätte bra sätt att spara energi och pengar. Istället för att jag skulle gå och köpa en ny topp och bara släng klänningen så omvandlade jag den till ett helt nytt plagg. Det var både kul och nyttigt eftersom jag aldrig har gjort det tidigare. Men man måste ju inte göra en tröja av en klänning du kan göra nästan vad du vill. Ett annat alternativ är att skänka bort kläder till de som behöver dem. Erikshjälpen brukar samla in kläder och jag och min mamma brukar lämna in kläder till olika företag någon gång i halvåret.

Några tips till mig är att inte alltid köpa det jag vill ha. Istället kan jag tänka efter ifall jag verkligen behöver plagget. Ifall jag redan har femton t-shirtar så är det onödigt att köpa fem stycken till som ser nästan lika dana ut. Eftersom jag cyklar till skolan varje dag så är inte det något jag kan tänka på men jag kan tänka på att släcka min lampa på mitt rum när jag går ut därifrån eftersom det drar ganska mycket ström.

Bild på färdigt plagg kommer snart. Min kamera är urladdad.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar