Etiketter

tisdag 28 april 2015

Konsthistoria - boxaren

Figuren som jag har gjort om kallas boxaren och är skapad någon gång under Anika Grekland tror man. Ingen vet egentligen vem det är som har skapat denna skulptur i brons. 

Ett syfte med att den här människan är avbildad kan vara att man ville visa folk i framtiden att boxning fanns redan under det antika Grekland. Mannen som är avbildad var troligen någon stor idrottsman eftersom vem som helst blev troligen inte avbildad. Så ett annat syfte skulle kunna vara att man ville skryta och visa att han var lite bättre än andra. 

Skulpturen föreställer en man som sitter ner på något som liknar en stubbe, möjligtvis någon sorts pall/stol. Man ser tydligt att det är en man på både ansiktet och kroppen. Jag skulle nog inte anse att jag tycker att det liknar en boxare just men det är min personliga åsikt. Jag skulle dock definitivt kunna tänka mig att det förställer en atlet eftersom mannen ser ut att vara muskulös. Människan är inte insatt i någon speciell miljö eftersom det inte är ett fotografi eller en målning. Men ifall personen skulle vara med i en bild skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna vara en atletisk miljö, kanske där man utövade idrott förr i tiden med tanke på att skulpturen heter boxaren så har den ju troligen något med atleter att göra. Jag tycker att kroppen ser väldigt naturlig ut och det är verkligen inget överdrivet. Det är en kroppsform och hållning vem som helst skulle kunna ha. 


Jag är inte speciellt förtjust i just skulpturer utan jag brukar personligen gilla målningar istället. Denna skulpturen liknar dock ingen som jag har sett tidigare och det gör den lite intressant. Men jag skulle inte vilja säga att jag tycker den är fin, det är inget jag skulle vilja ha hemma direkt eller i min trädgård. Jag vet inte varför men skulpturer tilltalar inte mig på samma sätt som en målning kan göra. Jag tycker att det är lättare att se ett budskap, en mening och en handling med en målning än med en skulptur. Det är nog delvis därför jag inte riktigt gillar skulpturer. Det jag gillar med denna skulpturen är att den känns lite unik och jag har inte sett många brons skulpturer tidigare så det tyckte jag var bra med bilden. 




Källor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boxer_of_Quirinal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar