Etiketter

måndag 3 november 2014

Slöjdutvärdering

Fusk skinn: 59 kr/m Mina mått: 70 cm x 2  
Bomullstyg: 33 kr/m 40 cm x 2
Sydsvenskan: 0 kr 

Jag blev inspirerad av en bild som jag såg på weheartit.com. Det var en bild på ett par naglar som var gjorda som en tidning. Jag tänkte då ifall man kan göra det på ett par naglar måste det gå att göra på tyg också.  Jag började skissa upp en tygpåse på ett papper och efter en hel lektions skissande vart jag nöjd med min skiss. 

Jag tog fram en bit med vitt bomullstyg för att testa ifall min idé fungerade. Jag använde mig av decoupagelim och tidningspapper (Sydsvenskan). Först penslade jag på ett lager med lim och la på tidningspappret på tygets yta. Sedan lät jag det torka en liten stund och penslade sedan över ett till lager med decoupagelim. Jag lät det sedan torka till nästa lektion. Det hade torkat och blivit blankt och stelt. 

Jag klippte sedan ut två symmetriska bitar (28 + 2cm x 38 + 2cm) med vitt bomullstyg tyg. Sedan gjorde jag om samma process igen med decoupagelimmet på en av tygbitarna. Sedan fick jag vänta ytterligare en vecka innan jag kunde nåla ihop bitarna (räta mot räta). Jag la de räta mot räta för att inte sömmarna ska synas utåt. När jag sydde ihop bitarna använde jag mig av raksöm för det håller bäst. Eftersom tygkassen har en innerväska också behövde jag inte sy kanterna med sicksack för det håller ändå. När jag hade sytt ihop den första väskan gjorde jag om samma väska men i ett annat tyg, svart bomullstyg. Jag valde ett mörkt tyg för att man har oftast saker i en väska som kan vara lite smutsiga och då är det bättre att ha ett mörkt tyg än ett ljust. 

Jag är ganska nöjd med mitt arbete. Men jag önskar att jag hade gjort den lite större för den blev mindre än vad jag hade tänkt mig (även fast jag la till 2 cm tyg). Jag tycker att jag kunde lagt ner mer tid på att sy sömmarna raka för vissa av sömmarna är inte speciellt raka och det är något som jag brukar slarva med så det ska jag tänka på till nästa gång jag syr med symaskin. Men det sticker inte ut några trådar och jag använde mig av nya material än de jag brukar använda. Då fick jag dessutom prova på lite andra tekniker vilket var lärorikt. 

Prisberäkning: 
26,4
82,6 kr
———

109 kr 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar